Jeśli zadajesz sobie pytanie „Co to jest WooCommerce?” zapewne nie tylko oczekujesz odpowiedzi, czym jest ten popularny komponent sklepowy do WordPressa, ale również myślisz o założeniu własnego sklepu internetowego. Jeśli tak, wtyczka WooCommerce jest rozwiązaniem idealnym dla Ciebie. Dziś podpowiem Ci, dlaczego spośród wielu rozwiązań warto wybrać właśnie tę wtyczkę do tworzenia sklepów internetowych.
Czym jest WordPress?
Należy zacząć jednak od wyjaśnienia, czym jest WordPress.
WordPress to otwarty (Open Source) system do zarządzania treścią (CMS) pozwalający edytować warstwę tekstową oraz graficzną na Twojej stronie internetowej lub w sklepie online. System ten jest zupełnie bezpłatny i jeśli chcesz, możesz go pobrać z oficjalnej strony WordPressa. Warto zaznaczyć, że oficjalna strona WordPressa jest jedynym rekomendowanym miejscem, z którego należy pobierać ten silnik CMS.
Sam CMS przez długi czas był bardziej kojarzony z platformą blogową niż oprogramowaniem do tworzenia WWW. Jednak w ostatnich latach sytuacja się bardzo mocno zmieniła.
Obecnie ten popularny CMS jest utożsamiany z profesjonalnym oprogramowaniem umożliwiającym sprzedaż produktów online. Świadczy o tym jego stale zwiększający się udział, nie tylko w rynku stron internetowych, ale również e-commerce. To wszystko za sprawą – nie inaczej – świetnej wtyczki WooCommerce.
O WordPressie można napisać bardzo wiele. Dlatego to, czym jest WordPress i dlaczego warto tworzyć na nim strony, napiszę w osobnym artykule.
A więc co to jest WooCommerce?
WooCommerce jest dedykowanym do WordPress wtyczką, rozszerzającym go o możliwości, dzięki którym stworzysz własny sklep online.
W prostych słowach WooCommerce pozwala na uruchomienie sklepu internetowego na platformie WordPress.
Jakie funkcje posiada WooCommerce?
WooCommerce posiada wbudowane funkcje, które pozwolą Ci uruchomić sklep w podstawowej wersji nawet za darmo. Choć wymaga to pewnych umiejętności technicznych.
WooCommerce pozwala m.in. na dodawanie produktów do sklepu, parametrów technicznych do produktu (kolory, wagę, rozmiary, producenta), opisów, zdjęć. Już w najprostszej wersji (bez dodatkowych wtyczek) dodasz kupony rabatowe, ustawisz ceny dla różnych form wysyłki oraz usług dodatkowych. Ponadto w prosty sposób określisz podstawowe metody płatności np. przelew bankowy, za pobraniem lub PayPal.
Na co jeszcze WooCommerce pozwala?
Dzięki licznym rozszerzeniom darmowym, jak i płatnym jesteśmy w stanie rozbudować swój – na początku – mały sklep online, do naprawdę dużej platformy sprzedającej setki produktów dziennie.
Obecnie na rynku istnieją liczne rozszerzenia funkcjonalne (wtyczki), integracje oraz dodatki. Zatem jakie rozszerzenia możesz dodać do swojego sklepu?
Integracja z Allegro, InPost, Ceneo, systemami księgowymi, systemami do wysyłki. Z łatwością znajdziesz wtyczki do konfiguracji produktów czy automatyzacji marketingu. Jeśli masz coraz więcej klientów obcojęzycznych i chciałbyś swoje produkty sprzedawać poza granicami polski, bez problemu dostosujesz swój e-commerce do tego wymagania poprzez dodanie wielu wersji językowych i walut. Te oraz wiele innych rozszerzeń dostarcza firma WP Desk, należąca do Grupy Inspire Labs.
Na stronie WP Desk znajdziesz m.in. wtyczki:
- Allegro WooCommerce
- Ceneo Zaufane Opinie WooCommerce
- DPD WooCommerce
- DotPay WooCommerce
- DHL WooCommerce
- eNadawca Poczta Polska WooCommerce
- Faktury WooCommerce
- Flexibe Shipping Lokalizacje WooCommerce
- Freshmail WooCommerce
- iFirma WooCommerce
- InPost WooCommerce – Paczkomaty, Listy, Kurier
- I wiele innych wspaniałych wtyczek
Zatem jeśli chcesz założyć sklep internetowy, powinieneś zdecydować się na CMS WordPress oraz instalację wtyczki WooCommerce.
Sklep internetowy na WooCommerce – czego potrzebujesz?
Decydując się na stworzenie sklepu w oparciu o WooCommerce, potrzebujesz jedynie trzech rzeczy: domeny, która będzie kierowała na Twój sklep oraz hostingu, na którym będzie stała platforma.
Domena
Jeśli Twoim rynkiem docelowym jest Polska postaw na domenę w rozszerzeniu „pl”, jeśli Twój sklep internetowy wysyłki będzie dostarczał również za granicę postaw na domenę „com”.
Hosting
Chcesz, aby Twój sklep na WooCommerce działał perfekcyjnie, zależy Ci na szybkiej i profesjonalnej obsłudze klienta? Zdecyduj się na jednego z mniejszych dostawców, którzy oferują hostingi skrojone pod sklep internetowy na WordPress.
Jednym z takich dostawców jest The Camels. Nie tylko dostarczą skrojony na miarę hosting, ale pomogą w instalacji WordPressa, dostarczą darmowy certyfikat SSL (”Let’s Encrypt). Na ich stronie masz możliwość zapoznania się z warunkami cenowymi poszczególnych pakietów usług.
Certyfikat SSL
Certyfikat SSL gwarantuje bezpieczeństwo przesyłu danych do Twojego sklepu stworzonego na platformie na WooCommerce.
Jest to nie tylko ważne ze względu na administrację danych osobowych czy potencjalne ataki hakerskie, ale również ze względu na bezpieczeństwo płatności online. Nie możemy przecież pozwolić, aby dane Twoich klientów znalazły się w niepowołanych rękach. Prawda?
Obecnie na rynku funkcjonuje wiele bramek płatności online. W WP Shop oferujemy integrację z PayU, Tpay, Dotpay, Przelewy24.
Jak uruchomić sklep na WooCommerce
Jeśli spełniłeś trzy powyższe punkty i masz już zakupioną domenę, certyfikat SSL i hosting. Wystarczy, że zainstalujesz na nim WordPress. Bardzo często wystarczy poprosić o pomoc dostawcę hostingu. Równie często hosting ma wbudowaną funkcję instalacji WP, wystarczy się zalogować do panelu i wybrać odpowiednią opcję.
Wady i zalety WordPress + Wtyczka WooCommerce
Jak każdy duży gracz na rynku, WooCommerce ma swoich fanów i krytyków. Naszym jednak zdaniem zalety tego oprogramowania znacznie przewyższają jego wady.
Dowiedz się więcej o powodach dla, których warto wybrać WooCommerce: 10 powodów dlaczego warto wybrać WooCommerce
Należy, zacząć od tego, że WordPress i WooCommerce możesz pobrać za darmo. Są one stworzone na licencji open source, dzięki czemu dostępne dla każdego. Jako całość pozwalają na liczne wspomniane wcześniej integracje i rozszerzenia. A więc znacznie ułatwiają organiczny rozwój Twojego sklepu.
Jeśli chciałbyś spersonalizować swój sklep, możesz wybrać jeden z dostępnych motywów. Istnieją motywy darmowe i płatne. Motywy płatne z reguły są ładniejsze i mają więcej funkcjonalności, jednak bardzo często są to tzw. kombajny. A więc mają mnóstwo niepotrzebnych funkcji, które nie są Ci potrzebne na tym etapie prowadzenia e-sklepu lub nie będą Ci potrzebne nigdy. Po prostu nie są skrojone na miarę.
W WP Shop oddajemy do Twojej dyspozycji ponad 20 przykuwających uwagę i idealnie się pozycjonujących motywów. Wybierając jeden z nich, dostosujemy go do Twoich potrzeb i skonfigurujemy. Dzięki tak stworzonej stronie z łatwością rozpoczniesz przygodę z e-biznesem.
WooCommerce, a SEO
Dodatkowym atutem CMS WordPress z komponentem WooCommerce jest fakt, że świetnie spisuje się w przypadku optymalizacji pod pozycjonowanie. Jeśli chcesz, by Twoja strona wyświetlała się na wyższych od konkurencji pozycjach w Google. Dodaj do system systemu narzędzia do SEO. Jednym z nich jest dostępny za darmo Yoast SEO.
Dzięki wtyczce od Yoast z łatwością sprawisz, by Twoje wpisy na blogu były skrojone pod SEO. Z jej pomocą dodasz meta opisy, tytuły stron oraz dynamiczne mapy stron. Warto!
WooCommerce a inne platformy do e-commerce
Wybór oprogramowania jest dziś duży. Poza WooCommerce wśród najpopularniejszych platform e-commerce dostępnych w internecie mamy do wyboru: Magento, Joomla, Drupal, PrestaShop.
Magento świetnie nadaje się do sklepów z bardzo dużą ilością produktów liczonych w dziesiątkach tysięcy (w tym z licznymi i skomplikowanymi wariantami). Jego wadą jest bardzo wysoka cena realizacji – nawet dwu, trzykrotnie w porównaniu z innymi rozwiązaniami.
Jednak i na WooCommerce możesz stworzyć duży sklep i produkty z wariantami. A jego cena jest nieporównywalnie niższa, nawet gdybyś zdecydował się na realizację z profesjonalnym software housem. A to za sprawą dużej społeczności pomagającej się rozwijać platformie WordPress.
A więc WooCommerce to open source bez żadnych haczyków i gwiazdek. Bez abonamentów. Strony stworzone w oparciu o ten system należą do osób ich twórców. Wszelkie dane klientów są administrowane przez Ciebie i wiesz co się z nimi dzieje. Co ważne strona jest bezpieczna.
Ile kosztuje sklep internetowy na WooCommerce?
To ile kosztuje założenie sklepu internetowego, zależy w dużej mierze od wybranej technologii i sposobu jego uruchomienia. Co to oznacza? Jest wiele sposobów dzięki, którym możesz sprzedawać swoje produkt w sieci:
- Dedykowany sklep online – opcja świetna, jednak zdecydowanie najdroższa.
- Wybór WordPressa + WooCommerce + zakup motywu – opcja tania, jednak bardzo czasochłonna (wymaga wiedzy i dużej ilości pracy) i ryzykowna.
- Wybór sklepu w modelu SaaS – miesięczny abonament (nie zawsze tani), dużo pracy własnej. Sklep finalnie nie należy do Ciebie, a do platformy, na której go stworzyłeś.
- Sklep z WP Shop – opcja tania, sklep należy do Ciebie, jest w pełni profesjonalna i nowoczesna, sprawdzone komponenty. Ty jedynie dodajesz swoje produkty i opisy, po czym możesz przejść do sprzedaży. Otrzymujesz rok wsparcia technicznego oraz liczne profesjonalne wtyczki.
A więc ile kosztuje każda z tych opcji?
Cena rozwiązania dedykowanego zależy od wybranej agencji interaktywnej, jej doświadczenia oraz ilości funkcjonalności. Może się wahać pomiędzy 8 000, a 50 000 złotych netto.
W przypadku sklepów internetowych opartych na WordPressie + WooCommerce koszt bywa również bardzo zróżnicowany. Zakup motywu to koszt około 100-300 zł (np. na WooThemes). Sam CMS i komponent do tworzenia sklepów jest bezpłatny. Jednak zakup profesjonalnych wtyczek mogą się okazać drogie – od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie za sztukę. Nie zapomnij też o koszcie pracy własnej (koszt alternatywny).
Model SaaS jest tani. To koszt domeny oraz miesięczny abonament wahający się pomiędzy 30, a 200 złotych miesięcznie. Niestety model ten ma bardzo wiele wad. Poza bardzo ograniczoną możliwością edycji oraz rozbudowy sklepu, to de facto jego kod źródłowy nie należy do Twojej firmy. Co to oznacza w praktyce?
Jeśli będziesz kiedyś chciał przejść na bardziej profesjonalną platformę, na własny serwer, aby dodać większą ilość produktów czy zwiększyć ruch w witrynie będziesz musiał postawić sklep od nowa, a cała Twoja praca pójdzie do kosza.
Dlaczego warto wybrać WooCommerce od WP Shop
Stworzenie sklepu internetowego z WP Shop to jednorazowo nieco większa inwestycja (1 649 lub 2 749 zł). Jednak łączy w sobie zalety stworzenia sklepu na WooCommerce z profesjonalnym software housem oraz wersji gdzie wszystko tworzymy samodzielnie.
Wybierając wariant z WP Shop, otrzymujesz profesjonalnie wykonany sklep, dzięki któremu możesz sprzedawać swoje produkty nawet w ciągu dwóch tygodni o zamówienia. Wystarczy, że wypełnisz go produktami lub usługami. I to wszystko!
Wspomniałem o licznych wtyczkach dla profesjonalistów od WP Desk. Wiele z nich jest dostępnych dla Ciebie bez żadnych dodatkowych płatności. Na pozostałe otrzymujesz rabat w wysokości 10%. To sprawia, że do Twojej dyspozycji oddajemy najbardziej profesjonalne narzędzia e-commerce w cenie sklepu.
Ponadto w WP Shop w cenie sklepu otrzymujesz roczne wsparcie naszego doświadczonego zespołu SiteCare, roczne aktualizacje sklepu i wtyczek, hosting, domenę i certyfikat SSL. To sprawia, że wyprzedzamy konkurencję o lata świetlne.
Bezpieczeństwo sklepu na WooCommerce
Czasem można się spotkać z niepokojącą statystyką, że na strony stworzone na WordPressie bardzo często dokonywane są ataki hakerskie. To jedynie wycinek prawdy. WP jest atakowany tak często, ponieważ jest najczęściej wybieranym systemem oprogramowaniem i jego udział w rynku wszystkich stron internetowych opartych o CMS to aż 70%, a sklepów online 30%.
Jednak nie musisz się martwić. Sklepy na WooCommerce mają jedną przewagę, nad innymi platformami. Dzięki ogromnej społeczności codziennie pracującej na rzecz rozwoju WordPressa jest to jednocześnie najbardziej bezpieczny system, jaki można wybrać. Warunkiem jest częsta aktualizacja komponentów i stworzenie sklepu z uwzględnieniem wszelkich założeń online security.
Ponadto sklepy stworzone w WP Shop zawierają liczne zabezpieczenia, dzięki czemu możesz spać spokojnie.
Podsumowanie
Zatem jeśli chcesz rozwiązania w rozsądnej cenie, szybkiego we wdrożeniu oraz łatwego w obsłudze koniecznie weź pod uwagę WordPress rozszerzony o wtyczkę WooCommerce. To bardzo interesująca pozycja w przypadku firm, nie tylko wchodzących na rynek online, ale również dla większych firm myślących o zwiększeniu sprzedaży online.
Ilość dodatkowych wtyczek i integracji pozwala na jego elastyczny rozwój, a mnogość dostępnych motywów na wyróżnienie się spośród firm konkurencji.
W całym wpisie opisaliśmy – na tyle ile to możliwe w tak krótkim artykule – wszelkie pozytywne strony WordPress oraz możliwości, na jakie wtyczka WooCommerce pozwala. Dlatego wierzymy, że informacje zawarte w powyższym artykule pomogą Ci podjąć decyzję. Jeśli jednak potrzebujesz więcej informacji, koniecznie daj nam znać w komentarzu lub w e-mailu!